پایگاه خبری گفتمان مهندسی به نقل از ایسنا: میراث دار۲۰هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام پایتخت هستیم/۱.۵تن آسفالت ریزی معابر تا پایان سال
شهردار تهران با اشاره به اینکه در این دوره مدیریتی ما میراث دار حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در حوزه فنی عمرانی هستیم، گفت: تا به امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان آن تکمیل شده و علاوه بر آن پروژههای جدیدی نیز آغاز شده است.
به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در نشست خبری خود با موضوع حوزه فنی عمرانی شهرداری تهران در قالب پویش امید و افتخار ضمن تسلیت ایام محرم، گفت: سومین نشست تخصصی است که ناظر بر حوزه فنی عمرانی برگزار میکنیم. این حوزه مسئولیتهای مشخصی از طراحی و توسعه ابنیه و زیرساختهای شهری تا نگهداشت و مقاوم سازی شهر بر عهده دارد که امیدواریم شرایط را به گونهای پیش ببرد که به سمت نگهداشت صحیح آنچه که داریم و همچنین هدایت و کنترل مناسب پروژهها حرکت کنیم.
وی افزود: حوزه فنی عمرانی به عنوان متولی عرصه اجرای پروژههای فرامحلی و فرامنطقهای مسئولیت مستقیم دارد و در مناطق نیز بر اساس نیاز پیگیر موضوعات شهری و پروژههای مختلف هستیم.
شهردار تهران با اشاره به فعالیت یک سال و ۱۰ ماه و ۲۰ روزه خود در مجموعه شهرداری تهران گفت: ما میراث دار حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام در حوزه فنی عمرانی هستیم که تا به امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان آن تکمیل شده و علاوه بر آن پروژههای جدیدی نیز آغاز شده است.
بهرهبرداری از آزادراه شهید شوشتری تا پایان سال
وی ادامه داد: از اهم این پروژهها میتوان به چهار مجموعه بزرگراهی بزرگ مقیاس اشاره کرد. یک آزادراه، دو بزرگراه و چهار کیلومتر مسیرهای کنار گذر بزرگراهی، آزادراه شهید شوشتری بیش از ۱۶ کیلومتر که قطعه اول آن در دست ساخت است و امیدواریم امسال به بهره برداری برسد. ویژگیهای این آزادراه که جاده امام رضا را از بزرگراه شهید رستگاری به بزرگراه شهید یاسینی متصل میکند به گونهای است که ۵.۵ درصد ترافیک شرق تهران و ۱.۵ درصد ترافیک کل شهر تهران را کاهش میدهد. این پروژه در فاز نخست ۲.۲ کیلومتر است که امسال افتتاح خواهد شد.
ادامه بزرگراه یادگار امام در یال غربی
زاکانی به ادامه بزرگراه یادگار امام در یال غربی آن اشاره کرد و افزود: بزرگراه تعطیل شدهای بود که با تفاهمات انجام شده با ارتش و نیروهای مسلح پادگان جی پوشیده شد که امیدواریم تا میدان فتح این بزرگراه ادامه پیدا کند و از بن بست خارج شود.
تکمیل کندروهای بزرگراه آزادگان
شهردار تهران اظهار کرد: بزرگراه شهید بروجردی نیز که از سال ۸۹ آغاز شده بود دو فاز دارد که فاز نخست آن که عمده پروژه نیز محسوب میشود امسال به بهره برداری میرسد. این در حالیست که این پروژه را با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل گرفتیم و در ۲۲ ماه گذشته پیشرفت خوبی حاصل شد و امسال به بهره برداری میرسد. از سوی دیگر تکمیل کندروهای بزرگراه آزادگان نیز به طول ۴ کیلومتر در دست اقدام است.
تهرانی ها روزانه ۷۳۰ کیلومتر طی مسیر اضافی دارند
احداث ۹۸ تقاطع بزرگراهی و کاهش ۵۳ کیلومتری اضافهمسیر در پایتخت
شهردار تهران در تشریح دیگر پروژههای حوزه فنی عمرانی شهرداری تهران به احداث ۹۸ تقاطع بزرگراهی در پایتخت اشاره کرد و ادامه داد: روزانه شهروندان تهرانی ۷۳۰ کیلومتر طی مسیر اضافی دارند که یک میلیون لیتر مصرف بنزین را افزایش میدهد. قطعا با احداث این تقاطعها ارزش افزوده بی نظیری برای تهران ایجاد خواهد شد. در گذشته بزرگراهی احداث شده و مورد استفاده قرار میگیرد ولی دسترسیهای آن اصلاح نشده و بر همین اساس مردم ۷۳۰ کیلومتر روزانه مسافت اضافی را طی میکنند. احداث این ۹۸ تقاطع این اضافه مسیر را به ۵۳ کیلومتر کاهش میدهد.
به گفته وی، در سال گذشته با احداث ۱۱ تقاطع ۸۶ کیلومتر راه مردم کاهش پیدا کرد و امسال نیز ۲۳ تقاطع هدفگذاری شده که ۱۸۶ کیلومتر مسیر شهروندان را کاهش میدهد. البته ۱۸ تقاطع امسال افتتاح خواهد شد؛ اما پنج تقاطع مشکل معارض دارد که باید ابتدا این مشکلات حل و فصل شود.
۲۵ تا ۳۰ همت هزینه اجرای پروژه تونل شهید متوسلیان
زاکانی ادامه داد: پروژه تونل شهید متوسلیان به طول ۹.۸ کیلومتر از انتهای شهید صیاد قبل از میدان سپاه آغاز و تا آزادگان ادامه خواهد داشت و امکانی را فراهم میکند که میانه شهر را نجات دهد. غریب به ۲۵ تا ۳۰ همت نیز هزینه اجرای این پروژه خواهد بود. بزرگترین مطلوبیت در میان پروژههای شهر تهران مربوط به همین پروژه تونل شهید متوسلیان است.
تهران با چهار مخاطره زلزله، سیل، طوفان و فرونشست مواجه است
احداث ۳۰ کیلومتر شبکه جمعآوری آبهای سطحی در تهران
شهردار تهران ادامه داد: موضوع دیگری که در شهرداری تهران در حوزه فنی عمرانی دنبال میشود جمعآوری آبهای سطحی است. بطوریکه تهران با چهار مخاطره زلزله، سیل، طوفان و فرونشست مواجه است که ناظر به موضوع سیل هر چند وقت یکبار شاهد بروز حادثهای هستیم. لذا به لطف الهی امکانی فراهم خواهد شد که ۱۱ پروژه با اعتبار ۲۲۰۰ میلیارد تومان در بخش غربی تهران عملیاتی خواهد شد که ۷.۴ کیلومتر آن در دست احداث است و در نهایت با احداث ۳۰ کیلومتر شبکه جمعآوری آبهای سطحی بتوانیم مشکل تهران را حل و فصل کنیم.
وی تاکید کرد: در نگهداشت شهر دو گونه اقدامات جدی داریم. یکی در موضوع نگهداشت پلها و ابنیهها که مقاوم سازی پلها در ۶۶ تقاطع را پیگیری کردیم که در حال حاضر در ۲۶ تقاطع اجرایی شده و در ۱۶ تقاطع نیز در دست اقدام است. پروژهای که ۲۰۰۰ میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی پایدارسازی گود برج میلاد
به گفته وی، در کنار این موضوعات گودهای پرخطر شهر تهران نیز مورد توجه قرار گرفت که گود برج میلاد امروز ۹۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در حقیقت مجموعهای ۱۸ هزار متر مربعی پایدارسازی شده است. در مورد گود فرهنگ و سایر گودهایی که در اختیار شهرداری تهران است نیز اقدامات لازم آغاز شده است.
تهران ۱۱۰ میلیون متر مربع معابر دارد
آسفالت ریزی سالانه ۱۱ میلیون متر مربع در معابر پایتخت
شهردار تهران ناظر به موضوع آسفالت ریزی در شهر تهران نیز گفت: تهران ۱۱۰ میلیون متر مربع معابر دارد که باید سالانه ۱۱ میلیون متر مربع آن آسفالت ریزی شود که به چیزی حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت نیاز دارد تا به این ترتیب هر ۱۰ سال یک بار آسفالت شهر تهران ترمیم و تکمیل شود، موضوعی که در گذشته ۶۶۰ هزار تن سالانه آسفالت ریزی وجود داشته که شرایط رکودی را در تهران در حوزه بازسازی معابر ایجاد کرده است. در همین راستا بازسازی کارخانههای موجود در دستور کار قرار گرفت و شرایط به سمتی پیش رفت که ۲ کارخانه تولید آسفالت اضافه شد که یکی فعال شده و دیگری نیز به زودی فعال خواهد شد.
پیش بینی یک و نیم میلیون تن آسفالت ریزی معابر تهران برای سال جاری
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ که نیمی از آن در مدیریت شهری جدید اداره شد در مجموع ۵۶۰ هزار تن آسفالت ریزی انجام شد اما در سال گذشته ۷۶۰ هزار تن آسفالت ریزی انجام شد و برای امسال نیز حداقل یک و نیم میلیون تن آسفالت ریزی که هزینهای حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان در بر دارد پیش بینی شده است.
۱۷۰ اکیپ در سطح شهر تهران موضوعات لکه گیری آسفالت را احصاء میکنند
به گفته شهردار تهران، در حال حاضر ۱۷۰ اکیپ در سطح شهر تهران موضوعات لکه گیری آسفالت را احصاء میکنند. ۱۲۳ اکیپ در نواحی و ۴۷ اکیپ نیز تراشه و روکش آسفالتها را بازبینی و مشکلات را احصاء میکنند. عمده آسفالت ریزیها نیز برای معابر درجه ۲ و ۳ بکارگرفته خواهد شد.
تمام مناطق شهرداری تهران یک الگوی ترمیم معابر دارند
زاکانی تاکید کرد: امروز تمام مناطق شهرداری تهران یک الگوی ترمیم معابر دارند که بر اساس آن آسفالت ریزی در معابر انجام میشود و ۱۲۳ ناحیه شهر تهران نقشه ترمیم دارند که آسفالت ریزی به نحو احسن انجام شود و اقدامات اساسی در نگهداشت شهر عملیاتی شود.
تا امروز ۳۵۰ کیلومتر مناسب سازی را در تهران انجام دادهایم
زاکانی افزود: ناظر به مناسب سازی شهر تا امروز ۳۵۰ کیلومتر مناسب سازی را انجام دادهایم و در حال طراحی هستیم که پیاده راهها را اجرایی کنیم و امسال نیز ۱۹۲ کیلومتر مناسب سازی را محقق کنیم.
وی با اشاره به اجرای طرح «من شهردارم»، گفت: ۴۶۰ هزار پروژه توسط ۳۵۰ هزار نفر شرکت کننده در این طرح انتخاب شده است که سال گذشته ۱۳۶ پروژه را تحویل دادیم و امسال نیز ۱۰۸۸ پروژه تحویل داده خواهد شد که ۶۳۰ پروژه قدرالسهم معاونت عمرانی است.
بازگشایی فاز نخست پروژه ترمینال شرق تا پایان سال
شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص پروژه ترمینال شرق گفت: سقوط و عقب نشینی این پروژه به دلیل رها شدگی آن بود. در دوره چهارم این پروژه بالغ بر ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و به دوره پنجم واگذار شد اما به دلیل رها شدگی شاهد فرسودگی و برگشت به عقب در این پروژه هستیم. پروژهای که مربوط به معاونت حمل و نقل است و در دست اقدام که امسال شاهد بازگشایی آن در فاز نخست هستیم.
وی افزود: پروژه یادگار امام فعال است. با توجه به اینکه تعارضات ملکی داشت فراز و نشیبهایی را طی کرد؛ اما با ارتش و وزارت دفاع توافق صورت گرفته و دوشنبه هفته جاری نیز با وزیر آموزش و پرورش این موضوع و برخی موضوعات دیگر را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
زاکانی اظهار کرد: همچنین در مورد پروژه شهید متوسلیان سه گروه کار مطالعاتی انجام دادند و ایدههای مختلفی ارائه شد. یک ایده احداث تونلهای مجزا بود. ایده دیگر احداث تونل دوبل روی هم بود و ایده سوم که منطقیتر از همه بود احداث نصف مسیر به صورت تونل دو طبقه و نصف دیگر احداث تونلها در کنار یکدیگر بود. نهایتا با یکی از پیمانکاران به توافق رسیدیم که امیدواریم امسال کار آغاز و ظرف سه سال تحویل داده شود.
پروژه شهید شوشتری و تأمین منابع مالی آن به صورت کامل به شهرداری تهران واگذار شده
شهردار تهران در خصوص احداث پروژه شهید شوشتری و تامین منابع توسط وزارت راه و شهرسازی نیز گفت: این پروژه به صورت کامل به شهرداری تهران واگذار شده و کل منابع مالی آن توسط شهرداری تهران تأمین مالی میشود. اجرائیات این پروژه با شهرداری تهران است و عمده کار آن در فاز نخست تا ورزشگاه تختی انجام شده که موضوع با وزارت ورزش و جوانان پیش خواهد رفت. همچنین فاز دوم شهید بروجردی معارضین ملکی آن طبق ماده ۹ و مسیر قانونی را طی میکند که پس از آن عملیات آن آغاز میشود.
وی تاکید کرد: ما برای پروژه شهید متوسلیان منابع خاصی در نظر نگرفتیم اما ظرفیتی که از طریق مولدسازی ایجاد میشود منابع پروژه را تامین میکند. شیوهای که در شهر برای موفقیت دنبال میکنیم تا خدمات مناسبی ارائه کنیم بهره گیری از همه ظرفیتهای موجود است.
مسیرهای شهرداری تهران برای تأمین منابع مالی
وی ادامه داد: در بحث تأمین مالی سه مسیر داریم، نخست مسیر عادی است که از گذشته بوده و آن را فعال می کنیم و با انضباط مالی مهمترین استفاده را می بریم. به عنوان مثال عوارض سالانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان بوده اما با طرح ها و اقداماتی که انجام شد، مردم در سال گذشته ۲۷۰۰ میلیارد تومان عوارض پرداخت کردند. مولدسازی راه دوم است چرا که به منابع زیادی نیاز داریم مثلا در حمل و نقل ۷۰۰ هزار میلیارد برای حمل و نقل باید هزینه شود و بخش فنی ظرفیت های بزرگی را می طلبد. به عنوان مثال یک پایانه ای که باید احداث شود معمولا روی زمین بوده، اما ما آن را زیر زمین می بریم و روی زمین شهرک های الگو میسازیم تا مشکل شهر حل شود و از منابع درآمدی آن پایانه و بخشی از مترو را می سازیم که این مولد سازی است.
از پارکینگ های زیر سطحی و جداره سازی های زیر سطحی منابع مان را خلق می کنیم
زاکانی تاکید کرد: از پارکینگ های زیر سطحی و جداره سازی های زیر سطحی منابع مان را خلق می کنیم و ارزش افزوده ای از پیرامون آن داریم. هزینه پروژه متوسلیان ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد است اما با مولد سازی ارزشی که خلق می شود بیش از این ها است و منابع آن برای ما گلوگاه نخواهد بود چون اگر به منابع متداول عمومی تکیه کنیم ممکن است پروژه ها ده ها سال طول بکشد اما خلاقیت و مولدسازی این مسیر را کوتاه می کند. سومین روش مشارکت است که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی امضا کردیم.
مسیر تشدید فعالیت را برای نگهداشت درست شهر آغاز کرده ایم
شهر را از فرسودگی خارج می کنیم
وی درباره موضوع فرسودگی زیرساخت ها و همچنین عدم وجود پارکینگ در بیمارستان شهدای تجریش گفت: ما امروز مسیر تشدید فعالیت را برای نگهداشت درست شهر آغاز کرده ایم؛ سالیانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت نیاز داریم و امسال تولید ۱.۵ میلیون تن با چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده تا بتوانیم شهر را از فرسودگی خارج کنیم.
تهران ۷۵۳ عرشه پل دارد
وی افزود: تهران ۷۵۳ عرشه پل دارد که سعی می کنیم به بهترین شکل این ابنیه را حفظ کنیم و خدمات آن به شکل خوبی به شهر ارائه شود.
عقل سلیم حکم میکند پروژه های زودبازده و موجود را تکمیل کنیم
زاکانی با بیان اینکه عقل سلیم حکم می کند پروژه های زودبازده و موجود را تکمیل کنیم، تاکید کرد: پروژه هایی را که دنبال می کنیم که تکمیل کننده پروژه های مشخص ماست؛ پروژه متوسلیان سه تا چهار سال زمان می برد و علاوه بر آن پروژه شهید شوشتری و یادگار امام پروژه های اساسی هستند.
شهردار تهران افزود: در مورد بزرگراه شهید شوشتری، کل بار رینگ شرقی تهران که از بزرگراه بسیج عبور می کند، شهر را دچار مشکل مضاعف کرده و برنامه ریزی برای رفع آن انجام شده است.
بیمارستان شهدای تجریش سه مشکل داشت
وی با بیان اینکه ما میراث دار مشکلات گذشته هستیم، گفت: بیمارستان شهدای تجریش بیمارستان بزرگی است که سه مشکل درخصوص آن داشتیم؛ علاوه بر عدم دریافت پروانه، حق و حقوق شهر پرداخت نشده که تفاهم کردیم این حق و حقوق پرداخت شود. تنها این پروژه هم نیست که حقوق آن پرداخت نشده و پروژه های دیگری را نیز در سطح شهر داریم.
ساخت پارکینگ در قسمت شمال بیمارستان شهدای تجریش
وی تاکید کرد: قرار شده در قسمت شمال بیمارستان پارکینگ ساخته شود که در دسترس تر است؛ ساختمان های قدیمی این محوطه نیز به عنوان ساختمان های بیمارستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.از سمت خیابان شمالی بیمارستان نیز تخریب بخشی از سوله ها صورت می گیرد که آثار سوء و حجم ترافیکی کاهش پیدا کند؛ لذا ما عوارض، پارکینگ و بازگشایی را دنبال کردیم.
آخرین وضعیت جمع آوری پل های شهر و نهضت پارکینگ سازی
شروع ساخت پارکینگ برای بیمارستان های شریعتی و امام خمینی(ره)
شهردار تهران درباره آخرین وضعیت جمع آوری پل های شهر و نهضت پارکینگ سازی توضیح داد: دو دسته پارکینگ را دنبال می کنیم؛ پارکینگ هایی با ابنیه ثابت و پارکینگ های مکانیزه. چند هفته پیش برای بیمارستان های شریعتی و امام خمینی(ره) شروع ساخت پارکینگ را داشتیم. در واقع بالغ بر یک همت مقدار تفاهمی است که بین معاونت فنی و عمرانی و سازمان ترافیک انجام شده تا در این حوزه رونق را شاهد باشیم.
وی افزود: درباره جمع آوری پلها نیز پل هایی که وجود دارد بالای ۷۰۰ پل است که برخی از این پلها به مرحله ای رسیده اند که نیاز به مقاوم سازی و یا جمع آوری دارند. با توجه به شرایط سازمان ترافیک در حال بررسی و مشخص کردن این است که کدام یک قابل جمع آوری است و جایگزین آن باید چه چیزی باشد. مثلا برای مقاوم سازی پلی باید مبلغ بالایی هزینه کنیم که باز با آن کار هم مشکل شهر حل نمی شود، بنابراین تفاهم بین معاونت های فنی و عمرانی، مناطق و حمل و نقل شده تا حمل و نقل ایده های نهایی خود را مطرح کند و درباره آن اقدامات لازم انجام شود.
ادامه دارد….
بروزترین اخبار صنعت ساختمان را در پایگاه خبری گفتمان مهندسی دنبال کنید.
لطفا نقد، نظر و پیشنهاد خود را درباره خبر « میراث دار۲۰هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام پایتخت هستیم/۱.۵تن آسفالت ریزی معابر تا پایان سال » از طریق فرم زیر اعلام نمایید.
( جمسا – جامعه مهندسان ساختمان ایران)
دیدگاهتان را بنویسید