حریم گسل‌های زلزله در گرگان دقیق سازی می شود

پایگاه خبری گفتمان مهندسی به نقل از ایسنا: حریم گسل‌های زلزله در گرگان دقیق سازی می شود

ایسنا/گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از اجرای طرح تعیین حریم گسل‌های شهر گرگان با هدف ایجاد سازه‌های ایمن خبر داد.

مهدی ملک ظهر دوشنبه ۲ مرداد در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران طرح تعیین طرح دقیق‌سازی گسل‌های فعال کشور با اولویت شهرهای کلان کشور از جمله تهران، تبریز، مشهد، کرج، کرمان، شیراز، اهواز، ساری، رشت و ارومیه در حال اجرا است که شهرستان گرگان نیز به این لیست اضافه شد.

وی با بیان اینکه هدف از انجام این طرح، تهیه نقشه حریم گسل شهر گرگان برای مدیریت ساخت و ساز در نقاط حساس و کاهش خطرپذیری در این محدوده‌ها است، گفت: در این راستا، تیمی متشکل از متخصصین زمین شناسی، ژئوفیزیک، سازه، ژئوتکنیک و مهندسی زلزله به سرپرستی علی بیت الهی، رئیس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، در حال اجرای طرح تعیین حریم گسل‌های شهر گرگان و حاشیه ۱۰ کیلومتری آن هستند.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: در طرح رعایت حریم گسل ها امکان ساخت و ساز سازه‌های مهمتر، نظیر مدارس، ساختمان‌های بلند مرتبه، بیمارستان و پمپ بنزین ممنوع است و مابقی سازه‌ها بر اساس ضوابط (ساخت و ساز در پهنه‌های گسلی) احداث خواهند شد.

ملک گفت: پس از اتمام طرح، نقشه تهیه شده توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شده و به شهرداری گرگان و سایر دستگاه‌های ذی ربط ابلاغ و محدوده حریم گسل‌ها مشخص شده، در طرح‌های شهری جانمایی می‌شوند.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با بیان اینکه در حال حاضر عملیات مطالعاتی و محاسباتی این طرح در حال انجام است گفت: بر اساس قانون مدیریت بحران کشور، مسئولیت این اقدام با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بوده که در گرگان با همکاری سازمان‌های ذیربط و با محوریت اداره کل راه و شهرسازی گلستان انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، کشور ایران سالانه با زمین‌لرزه‌های بزرگ مواجه است که بر همین اساس شناسایی محل دقیق گسله‌ها و تهیه نقشه دقیق آن‌ها به منظور ارائه راهکارهای مناسب جهت بهینه‌سازی و مقاوم‌سازی پهنه‌های خطر امری ضروری به‌نظر می‌رسد.امید است، با تهیه و تکمیل نقشه گسله‌های کلان‌شهرهای کشور و توجه به دستورالعمل‌های موجود جهت رعایت حریم گسل ها در توسعه شهری در آینده از بروز خسارات گسترده در کلان‌شهرها پیشگیری شود.

انتهای پیام

بروزترین اخبار صنعت ساختمان را در پایگاه خبری گفتمان مهندسی دنبال کنید.

لطفا نقد، نظر و پیشنهاد خود را درباره خبر « حریم گسل‌های زلزله در گرگان دقیق سازی می شود » از طریق فرم زیر اعلام نمایید.

( جمسا – جامعه مهندسان ساختمان ایران)

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *