طراحی شهرکی در آریزونا با مشوق‌های استفاده از وسائل نقلیه عمومی

پایگاه خبری گفتمان مهندسی به نقل از ایسنا: طراحی شهرکی در آریزونا با مشوق‌های استفاده از وسائل نقلیه عمومی

یک شرکت ساختمانی در آریزونای آمریکا در حال ساخت یک منطقه مسکونی ویژه افرادی است که آماده «زندگی بدون خودرو» هستند.

به گزارش ایسنا به نقل از یورونیوز، حدود چهار سال است که در جنوب شرقی شهر «فینیکس» در ایالت «آریزونا»ی آمریکا، شهرکی مسکونی بدون پارکینگِ اتومبیل در حال ساخت است.

این محله که توسط شرکت «کولدساک تمپی» (Culdesac Tempe) احداث می‌شود، شامل ۷۰۰ آپارتمان در زمینی به مساحت ۶۸ هزار مربع است. مقامات شرکت سازنده می‌گویند این منطقه می‌تواند بیش از ۱۰۰۰ سکنه را در خود جای دهد.

رستوران، خواربار فروشی، کافی شاپ، حیاط‌های سایه‌دار، پارکینگ کافی برای دوچرخه‌ها، ایستگاه راه آهن و مترو و یک سیستم تراموا که منطقه را به مرکز شهر فینیکس متصل می‌کند برای این شهرک در نظر گرفته شده است.

مسئولان اجرای این پروژه می‌گویند: ساکنان سبدی از مزایای حمل‌ونقل شامل کارت رایگان ماهانه با سواری نامحدود در سیستم‌های مترو، قطار و همچنین اتوبوس دریافت می‌کنند.

رفع پنچری لاستیک رایگان برای دوچرخه‌ها، تخفیف در خرید اسکوتر و دسترسی به ناوگان خودروهای برقی قابل اجاره در محل، از دیگر مزیت‌های این شهرک به شمار می‌رود.

بنیان‌گذاران یک شرکت استارتاپی، کار ساخت این مجموعه را با جذب ۴۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شروع کردند. انتظار می‌رود هزینه کل ساخت این محله که بدون خودرو و تنها قابل پیاده‌روی است به ۲۰۰ میلیون دلار برسد.

جهت دریافت مجوز برای ساخت واحدهای مسکونی در اکثر شهرهای ایالات متحده، وجود پارکینگ امری ضروری تلقی می‌شود. در واقع فرض گرفته می‌شود که اکثر ساکنان یک خودرو دارند و به مکانی برای نگهداری آن نیاز دارند. این در حالی است که منتقدان می‌گویند افزایش تعداد خودروها در کلانشهرهای جهانی مساوی با مرگ و میر جاده‌ای بیشتر و آلایندگی بیشتر است.

با این وجود در سال‌های اخیر حمایت از ایده شهرهای بدون خودرو رشدی فزاینده داشته است. این یکی از دلایلی است که مقامات شهری «تمپی» در «مریکوپا» واقع در آریزونا برای اولین بار با احداث مجتمع مسکونی بدون پارکینگ موافقت کرده‌اند.

در همین چارچوب شهرهای «مینیاپولیس» و «مینه‌سوتا» نیز شرط حداقل یک پارکینگ برای هر واحد مسکونی را حذف کرده‌اند.

معماران این منطقه مسکونی می‌گویند: در آینده میلیون‌ها محله منحصر به پیاده‌روی ساخته خواهند شد و شرکت آنها می‌خواهد بخش معنی‌داری از آن باشد.

به گفته آنان حذف گاراژها حدود ۲۰ هزار دلار برای هر واحد صرفه‌جویی در بر دارد و همزمان باعث می‌شود بتوان فضای سبز بیشتری در محوطه مسکونی ایجاد کرد.

تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر نیز در این پروژه پیش ثبت‌نام کرده‌اند و ۴۰۰ نفر با واریز یک سپرده حداقلی، مشتری اسکان در این ساختمان‌ها شده‌اند.

دست‌اندرکاران پروژه وعده داده‌اند که ۹۸ واحد آپارتمانی امسال در این شهرک افتتاح شود. به گفته آنان قرار است تا سال ۲۰۲۵ تعداد ۱۷۴ واحد دیگر نیز تحویل مشتریان شود.

انتهای پیام

بروزترین اخبار صنعت ساختمان را در پایگاه خبری گفتمان مهندسی دنبال کنید.

لطفا نقد، نظر و پیشنهاد خود را درباره خبر « طراحی شهرکی در آریزونا با مشوق‌های استفاده از وسائل نقلیه عمومی » از طریق فرم زیر اعلام نمایید.

( جمسا – جامعه مهندسان ساختمان ایران)

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *