اولین مرکز سواد سلامت کشور در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد راه اندازی می شود

پایگاه خبری گفتمان مهندسی به نقل از ایسنا: اولین مرکز سواد سلامت کشور در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد راه اندازی می شود

ایسنا/خراسان رضوی دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی سواد سلامت گفت: اولین مرکز سواد سلامت در کشور در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد راه اندازی می‌شود.

دکتر نوشین پیمان امروز، ۲۴ مردادماه در نشست‌خبری اطلاع‌رسانی در خصوص اولین کنگره بین‌المللی سواد سلامت و چهارمین کنگره بین‌المللی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت که در ساختمان قرشی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: این کنگره به شکل بین‌المللی و در ۲۸ و ۲۹ مرداد ماه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: تاکنون ۸۲۳‌ مقاله دریافت شده  که ۷۲۷ مقاله  پذیرفته شده است. تعداد کمی از این مقالات به شکل سخنرانی و اغلب به صورت پوستر پذیرفته شده است.

پیمان با بیان اینکه در این کنگره ۷ فروم داریم که نوعی پنل است، افزود: کنگره به صورت مناظره است، یک طرفه نیست و بازخورد دارد. این فروم‌ها در ۷ محور طراحی شده است که سعی کرده‌ایم از متخصصینی که در این محورها فعالیت داشتند استفاده کنیم.

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در رابطه با سخنرانان شرکت کننده در کنگره، گفت: سخرانان حاضر در این کنگره از شاخصین حوزه سواد سلامت از کشورهای مختلف هستند. سخنرانان کلیدی از دانشگاه‌های کشور استرالیا، امریکا، برزیل و دو نفر از سازمان یونیسف در این کنگره شرکت خواهند کرد.

وی اضافه کرد: اعضای کمیته علمی در کنگره ۳۴ نفر، اعضای مشارکت کننده در مناظرات ۵۹ نفر و اعضای کمیته اجرایی ۳۷ نفر هستند که در این کنگره حضور دارند.

پیمان با بیان اینکه کنگره سواد سلامت در کشور ما هیچ سابقه‌ای ندارد، تصریح کرد: شروع این کنگره در ایران توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد و توسط دانشکده بهداشت بوده است. این به دنبال تحقیقاتی بوده که اعضای هیئت علمی در این زمینه داشته‌اند.

پیمان در خصوص فعالیت‌های دانشکده بهداشت، افزود: ما تاکنون ۲۹ پایان‌نامه مصوب دانشگاه علوم پزشکی مشهد، حدود ۶۰ طرح تحقیقاتی و ۸۰ مقاله چاپ شده در زمینه سواد سلامت داشته‌ایم.

دبیر علمی اولین کنگره بین‌المللی سواد سلامت ادامه داد: تعداد مقالات خارجی ما در کنگره بسیار اندک است. تعداد ۵۹ مقاله در فروم‌ها و باقی مقالات به شکل پوستر است.

پیمان ضمن اشاره به ارائه اولین سند سواد سلامت در وزارت بهداشت، افزود: تفاهم‌نامه‌هایی با سازمان‌های دولتی در زمینه سواد سلامت نیز منعقد شده است. علاوه بر سند سواد سلامت، برنامه ریزی می‌کنیم که اولین مرکز سواد سلامت در کشور در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد راه اندازی و قرار است مرکز سواد سلامت در حاشیه این کنگره افتتاح شود.

وی با تاکید بر اینکه کنگره به شکل فشرده برگزار خواهد شد، اظهار کرد: کنگره در دو سالن به صورت همزمان برگزار می‌شود.

سطح سواد سلامت در کشور ما بالا نیست

دبیر علمی کنگره بین‌المللی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت با اشاره به اینکه متاسفانه سطح سواد سلامت در کشور ما بالا نیست، خاطرنشان کرد: ما این‌ مورد را در سند سواد سلامت جزو اهم موارد قرار دادیم. سواد سلامت می‌تواند ضمن کم‌کردن بار بیماری‌ها هزینه‌ها را نیز به میزان زیادی کاهش دهد. سواد سلامت این است که ما چگونه صحبت کنیم‌ تا توسط جامعه درک و قابل اجرا و دارای بازخورد شود.

پیمان در خصوص محورهای برگزاری کنگره، تشریح کرد: توسعه مهارت‌ها و راهبردهای سواد سلامت، تعهدات دولت و نظام سلامت، محیط سواد سلامت، سواد سلامت و مدیریت بیماری‌ها، تاثیر آموزش بهداشت در سواد سلامت بر سبک زندگی سالم، ارتقاء سلامت و توانمندسازی جامعه محورهای برگزاری کنگره است.

انتهای پیام 

بروزترین اخبار صنعت ساختمان را در پایگاه خبری گفتمان مهندسی دنبال کنید.

لطفا نقد، نظر و پیشنهاد خود را درباره خبر « اولین مرکز سواد سلامت کشور در دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد راه اندازی می شود » از طریق فرم زیر اعلام نمایید.

( جمسا – جامعه مهندسان ساختمان ایران)

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *