درخواست مهندسان مشاور طراح و ناظر از وزارت راه و شهرسازی

پایگاه خبری گفتمان مهندسی به نقل از تسنیم: درخواست مهندسان مشاور طراح و ناظر از وزارت راه و شهرسازی

مهیار فرنیا  در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد:‌ در دوره قبلی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی، شیوه نامه ای تحت عنوان “تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی طراح و ناظر” از طرف وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شد.

وی ادامه داد:‌این شیوه نامه دارای تعارضات قانونی فراوان با قوانین بالادستی و ایرادات شکلی و موانع اجرائی فاحش بود و لازم‌الاجرا شدن آن منجر به اعتراض جامعه مهندسی شد.

وی با اشاره به پیگیری‌های صورت گرفته برای حل این مشکل،‌ افزود: پس از پیگیری قانونی موضوع از طریق دیوان عدالت اداری، بندهایی از شیوه نامه یاد شده با رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ابطال شد که این امر موید ایرادات و موارد غیرقانونی شیوه نامه فوق الذکر  بود.

رییس انجمن صنفی مهندسان مشاور طراح و ناظر ساختمان با یادآوری این‌که حدود دو سوم شرکتهای طراح و ناظر استان تهران به‌واسطه شیوه‌نامه مذکور نتوانستند خود را با ضوابط  تطبیق دهند و فاقد اعتبار هستند، اضافه کرد: این شرکت‌ها خواستار صدور دستور تمدید اعتبار موقت پروانه‌های اشتغال، کمک به کسب و کار و بهبود معیشت خود هستند.

فرنیا بیان کرد: همچنین شرکت‌های فاقد اعتبار فوق‌الذکر به علت وضع قوانین سختگیرانه، امکان تعدیل و کاهش مهندسان مازاد خود را ندارند که این امر سبب بروز مشکلات فراوان، شکایات و اعتراضات مهندسان و شرکت‌ها شده است.

وی با اشاره به مکاتبه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی برای حل مشکل شرکت‌های انبوه‌سازان، گفت: چه خوب است این معاونت نگاهی هم به شرکتهای طراح و ناظر ساختمانی داشته باشد و در جهت حل مشکلات موجود دستورات لازم را در جهت تمدید اعتبار پروانه اشتغال مهندسی آنان و ابلاغ شیوه نامه تشخیص صلاحیت مناسب و قانونمند اقدامات لازم را انجام دهد.

انتهای پیام/

 

بروزترین اخبار صنعت ساختمان را در پایگاه خبری گفتمان مهندسی دنبال کنید.

لطفا نقد، نظر و پیشنهاد خود را درباره خبر « درخواست مهندسان مشاور طراح و ناظر از وزارت راه و شهرسازی » از طریق فرم زیر اعلام نمایید.

( جمسا – جامعه مهندسان ساختمان ایران)

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *