پایگاه خبری گفتمان مهندسی به نقل از ایسنا: لزوم بارگذاری گزارش حسابرسی شرکت متروی تهران در سامانه شفافیت
اعضای شورای شهر تهران پس از استماع سخنان مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران بر لزوم ثبت گزارش حسابرسی شرکت مترو در سامانه شفافیت و تعیین تکلیف اخذ سند مالکیت تعدادی از ساختمانها و زمینهای در اختیار تأکید کردند.
به گزارش ایسنا، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در یکصد و هفتاد و پنجمین جلسه علنی این شورا بررسی گزارش حسابرسی شرکت بهره برداری مترو در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را در دستور کار داشتند که پس از استماع سخنان درستی مدیر عامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه نظرات خود را اعلام کردند که در همین راستا ناصر امانی با تأکید بر اینکه بر اساس قانون تجارت، شرکت مترو ۱۳۰ برابر سرمایه ، زیان انباشته دارد، افزود: این زیان در حالیست که شرکت بهره برداری مترو یک شرکت خدماتی است و باید یارانه بگیرد تا به روز باشد.
وی ادامه داد: شرکتهایی همانند مترو شرکت تجاری نیستند؛ بلکه خدماتی هستند که یا باید به سازمان تبدیل شوند و یا اساسنامه آنها تغییر کند.
به گفته این عضو شورای شهر تهران، بر اساس قوانین اگر میخواهیم خارج از تهران هزینهای انجام دهیم قانونی نیست. با توجه به اینکه راه اندازی متروی پرند و هشتگرد از تکالیف و الزمات دولت است شهرداری باید به شورا لایحه ارائه کند تا به تصویب برسد و در این صورت در فرمانداری و هیات تطبیق نیز تصویب شود.
در ادامه جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا نیز با تاکید بر اینکه هشتگرد جزو محدوده شهر تهران نیست، گفت: همین شرایط برای متروی کرج نیز وجود دارد و مشاهده میکنیم که ۹۰ درصد یارانه برای بلیت متروی کرج پرداخت میشود. این هزینهها سنگین است و قرار بود که بر اساس تفاهمنامهها هزینههای نگهداری و راهبری در این خط تعیین تکلیف شود.این هزینه در خارج از جغرافیای تهران دارای ایراد است. متروی پرند نیز خارج از محدوده است و چنین طرحهایی سرمایه شهر تهران را میبلعد. لذا باید تعیین تکلیف شود.
وی تاکید کرد: مقرر بود حداکثر ۳۰ درصد از سهم بلیت مترو توسط شهرداری، ۳۰ درصد توسط مردم و حداقل ۳۰ درصد توسط دولت پرداخت شود که متاسفانه دولت سهم خود را پرداخت نکرده که باید به عنوان بدهی دولت در نظر گرفته شود تا از مسیر تهاتر و یا سایر عناوین بتوان این مبلغ را دریافت کرد.
در ادامه پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران نیز گفت: درصد انجام تعهدات و رفع بندهای تکلیفی باید مورد بررسی قرار گیرد. شورا اگر بتواند، برای رفع این بندها کمک خواهد کرد.
در ادامه محمد آخوندی رئیس کمیته برنامه و بودجه شورا نیز با بیان اینکه مدیریت شرکت بهره برداری مترو موظف بوده که بندهای تکلیفی را اصلاح کند، گفت: در گزارش حسابرسی سال جاری قابل پذیرش نیست که بندها همچنان وجود داشته باشد. در مواردی نیز اصلاحات صورت گرفته و تعیین تکلیف شده است.
وی در پاسخ به اظهارات رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا نیز گفت: در گزارشات حسابرسی عملکرد مجموعهها بررسی نمیشود، بلکه در گزارش نظارتی به عملکرد، میزان تحقق بودجه و میزان پیشرفت اقدامات پرداخته میشود.
در ادامه این جلسه احمد علوی رئیس کمیته گردشگری شورا نیز با بیان اینکه اوضاع شرکت بهره برداری مترو مطلوب نیست، افزود: زیان انباشته چندین برابر سرمایه است.
وی ادامه داد: وقتی مسئولیت یک شرکت را بر عهده میگیریم مسائل باقیمانده از گذشته نیز در کنار مسائل روز بر عهده مدیریت است. دغدغههای شورا و شهرداری باید یکسان شود و اینطور نباشد که ابراز امیدواری کنیم که در آینده رفع شود. بی تردید دست بردن در سپرده کسورات قانونی تخلف است. پرداخت بدهی از این محل قانونی نیست. این اقدام تنها مرتبط با شرکت مترو نیست و به دیگر شرکتها نیز مربوط میشود اما قطعا یک تخلف محسوب میشود.
رییس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: به عنوان مثال در خصوص ایستگاه متروی شهید سلیمانی در شهر هشتگرد مباحثی از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ وجود داشته که هنوز هم حل نشده. این وظیفه چه کسی است که باید حل می کرده است؟
میثم مظفر دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه عدم توازن در حقوق و دستمزد و عدم رعایت عدالت در میزان دریافتی پرسنل وجود دارد، افزود: چرا شرکت مترو اطلاعات کارکنان رسمی، قراردادی و میزان دریافتی آنها را که باید به صورت یکپارچه در سازمانه قرار میگرفت، ثبت نکرده است؟.
در ادامه احمد صادقی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز گفت: صورتهای مالی زمینه گزارشات حسابرسی است. چهار تکلیف در کمیسیون برنامه و بودجه برای گزارش حسابرسی سال گذشته شرکت مترو لحاظ شده است.
وی افزود: شرکت مترو موظف است ظرف یک ماه نسبت به تعیین تکلیف اخذ سند مالکیت تعدادی از ساختمانها و زمینهای در اختیار و خروج از ۱۳۰ هزار برابر زیان انباشته و همچنین تعیین تکلیف ایستگاه شهید سلیمانی هشتگرد و رعایت الزامات قانونی در اصلاحیه قانون تجارت در مفاد اساسنامه و پرداخت بدهیهای مالیاتی اقدام کند. ضمنا کل گزارش حسابرسی باید در سامانه شفافیت ثبت شود.
به گزارش ایسنا، گزارش حسابرسی شرکت بهره برداری مترو تهران برای سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ با حداکثر آراء موافق تأیید شد.
انتهای پیام
بروزترین اخبار صنعت ساختمان را در پایگاه خبری گفتمان مهندسی دنبال کنید.
لطفا نقد، نظر و پیشنهاد خود را درباره خبر « لزوم بارگذاری گزارش حسابرسی شرکت متروی تهران در سامانه شفافیت » از طریق فرم زیر اعلام نمایید.
( جمسا – جامعه مهندسان ساختمان ایران)
دیدگاهتان را بنویسید