انتقاد امام جمعه بجنورد از بی‌توجهی به معماری اسلامی در خراسان شمالی

پایگاه خبری گفتمان مهندسی به نقل از ایسنا: انتقاد امام جمعه بجنورد از بی‌توجهی به معماری اسلامی در خراسان شمالی

ایسنا/خراسان شمالی نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی از بی‌توجهی نسبت به معماری اسلامی در خراسان شمالی انتقاد کرد.

حجت‌الاسلام رضا نوری امروز (دوم بهمن ماه) در دیدار با مدیران فرهنگی استان و آیین رونمایی از پوستر طرح «محله هنر» و شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر استان، اظهار کرد: هیچ نشانی از معماری و هنر اسلامی در شهرهای ما وجود ندارد. تنها تفاوت استان و کشور ما با کشورهای غربی این است که در معماری شهری گاهی آیه «ان یکاد…» را در ساختمان‌ها می‌بینیم و چیز دیگری را که نشان از معماری و هنر اسلامی داشته باشد، نمی بینیم.

وی بیان کرد: مسؤولان استان در حوزه‌های مختلف باید نسبت به این موضوع حساس باشند و برای ترویج آن بیشتر تلاش کنند.

نوری ادامه داد: اقدامات فرهنگی، به‌ویژه هنری با محوریت مساجد باید بیشتر رونق گیرد، چون هنرمندانی با تعهد تربیت خواهند شد.

امام جمعه بجنورد اظهار کرد: هنرمندان ارزش‌ها و آرمان‌ها را با هنر در جامعه ترویج خواهند کرد. هنر نقش اساسی در فرهنگ جامعه دارد و هنری که از مسجد شکل گیرد همان هنر مطلوب و جامعه خواهد بود.

وی بر لزوم شناسایی و کشف استعدادهای کودکان و نوجوانان محله‌های مختلف شهر تاکید کرد و افزود: در جامعه افراد زیادی هستند که استعداد در بخش‌های مختلف دارند، اما شناسایی نشده‌اند. طرح «محله هنر» می‌تواند گام موثری در این راستا باشد، چون ظرفیت‌ها دیده خواهد شد.

نوری به طرح «محله هنر» با محوریت محله و مسجد پرداخت و گفت: به‌طور قطع هنرمندی که در چنین فضایی رشد کند، آثاری فاخر و ارزشمند تولید خواهد کرد، در غیر این صورت شاهد آثاری مغایر با اصول اسلامی و هنر دینی خواهیم بود.

امام جمعه بجنورد بر ضرورت وجود چارچوب در عرصه فعالیت‌های هنری تاکید کرد و افزود: فردی که در کنار مسجد با فعالیت‌های هنری عجین شود، به‌طور قطع، مسیر و راه و شیوه را بلد است و نیاز نیست نسبت به ارائه راه و روش و رعایت یکسری مسائل به او تذکر دهیم.

وی به اهمیت مسجد و امام محله و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و کشف استعدادها نیز پرداخت تا ظرفیت‌های پیش‌رو با نگاه دینی و هنر اسلامی رشد کنند.

انتهای پیام

بروزترین اخبار صنعت ساختمان را در پایگاه خبری گفتمان مهندسی دنبال کنید.

لطفا نقد، نظر و پیشنهاد خود را درباره خبر « انتقاد امام جمعه بجنورد از بی‌توجهی به معماری اسلامی در خراسان شمالی » از طریق فرم زیر اعلام نمایید.

( جمسا – جامعه مهندسان ساختمان ایران)

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *