گلایه کارگر‌ان هپکو از مصوبه واردات ماشین‌آلات راه‌سازی/ ضربه‌‌ مهلک به ریشه تولید + فیلم

پایگاه خبری گفتمان مهندسی به نقل از تسنیم: گلایه کارگر‌ان هپکو از مصوبه واردات ماشین‌آلات راه‌سازی/ ضربه‌‌ مهلک به ریشه تولید + فیلم

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، شرکت هپکوی اراک که روزی نماد صنعت و افتخار کشور بود که با هدف مونتاژکاری 500 دستگاه ماشین‌آلات راهسازی شروع به کار کرد و طی سه دهه با رفع نیازهای داخلی به چند برابر ظرفیت اولیه خود رسید، پس از خصوصی‌سازی غیراصولی و بی‌تدبیری‌ها، برای تأمین حقوق کارگران خود نیز با چالش مواجه شد.

در دوران دفاع مقدس، اهمیت استراتژیک شرکت هپکو، بیش از پیش مشخص و با ماشین‌آلات راهسازی هپکو ساخت معابر، جاده‌ها و خاکریزهای متعددی انجام شد، در یکی از پروژه‌ها، موتورهای دویچ آلمانی در شرکت هپکو در عملیات محرمانه طارق بر لنج‌ها مستقر شدند که نتیجه‌اش غافلگیری ارتش عراق در برابر قدرت مانور لنج‌های ایران بود.

با توجه به نیاز کشور به ارتقاء این صنعت، دولت از سال 1363 سرمایه‌گذاری عظیمی را در بخش تولید ماشین‌آلات این شرکت انجام داد که در نوع خود در منطقه بی‌نظیر بوده و هنوز هم هست، بنابراین طرح توسعه و تأسیس سالنی به‌مساحت 60 هزار مترمربع با اعتبار ارزی 250 میلیون دلار در برنامه قرار گرفت و طی چهار سال به بهره‌برداری رسید.

شرکای تجاری دهه دوم شرکت هپکو، LIBHHER آلمان و VOLVO سوئد بودند که انتقال تکنولوژی از این دو شرکت، جهت تأسیس شرکت مهندسی و قطعات با هدف تولید 4800 دستگاه انواع ماشین‌آلات راهسازی در سال 1372 در دستور کار قرار گرفت، ولی به‌دلیل سوءمدیریت برخی مدیران هپکو این انتقال هنوز هم انجام نشده است.

نقش ویژه و توانمندی خاص، هپکو را در کانون توجه قرار داد تا جایی که در سال 1385 سودجویان پشت درب‌های بسته، نقشه‌ای شوم برای به دست آوردن مالکیت آن کشیدند، در همین راستا در سال 85، به اسم خصوصی‌سازی روند نابودی هپکو کلید خورد، واگذاری‌های غیراصولی و روند غلط خصوصی‌سازی در دو مرحله سبب ضربه‌های مهلک به کارخانه شد.

کارگران که کارخانه را در خطر می‌دیدند دست به اعتراض در کارخانه و سپس تجمع در خیابان‌های اراک زدند تا شاید صدای آنها شنیده شود که در جریان سفر آیت الله رئیسی رئیس وقت دستگاه قضا بابی جدید به‌روی کارگران باز شد و قوه قضائیه براساس وظایف ذاتی و دستورات رئیس وقت این قوه پای کار کارگران و شرکت هپکو آمد.

حضور آیت الله رئیسی در رأس قوه مجریه باعث نشد وی از هپکو غافل بماند و با اقدامات دولت سیزدهم این روزها صدای تولید از شرکت هپکو شنیده می‌شود و این درحالیست که علیرضا کاظمی، مدیرعامل شرکت هپکو با اشاره به ظرفیت‌های این شرکت اظهار داشت: باتوجه به اینکه هپکو بار دیگر به تولید برگشته است و در سال 1401 موفق شدیم بیش از 15 نوع از انواع محصولات ماشین‌آلات راهسازی و معدنی مورد کشور را تولید کنیم انتظار از مسئولان کشور است که به‌طور جدی از ماشین‌آلاتی که در هپکو تولید می‌شود جلوگیری شود.

وی افزود: همان‌طور که در بازدید رئیس جمهور از هپکو تأکید شد بر استفاده از کالاها و محصولاتی که در کشور ظرفیت تولیدشان وجود دارد، انتظار داریم از ورود ماشین‌آلاتی که هپکو توان ساخت آنها را دارد جلوگیری به‌عمل آید.

کاظمی بیان کرد: دو قرارداد بزرگ با وزارت راه و وزارت کشور درباره تحویل لودر و گریدر داشتیم که موفق شدیم قرارداد را به‌نحو احسن اجرایی کنیم.

مدیرعامل شرکت هپکو خاطرنشان کرد: در سال گذشته و امسال 150 نفر نیروی انسانی به مجموعه شرکت هپکو اضافه شده‌اند که اگر قرار باشد واردات انجام پذیرد قطعاً توان اشتغال‌زایی نخواهیم داشت.

سیدامیر ناصری عضو شورای کارگری هپکو نیز با اشاره به ظرفیت‌های این شرکت اظهار داشت: شرکت هپکو سال 51 تأسیس شد و سال 54 آغاز به تولید کرد و ماشین‌آلات راه‌سازی که زمزمه واردات آنها شنیده می‌شود در هپکو تولید شده است به‌طوری که در طول عمر این شرکت 40 هزار دستگاه تولید شده است.

وی اضافه کرد: جای تعجب دارد که پس از سال‌ها مشکلات شرکت، درحالی که با حمایت دولت بار دیگر هپکو به تولید برگشته است، چیزی مصوب شود که خلاف منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی، تدابیر دولت و منافع ملی است‌.

به گزارش تسنیم، این درحالی است که طرح مسئله واردات محصولاتی که مشابه آن در هپکو در حال ساخت است یا امکان تولید وجود دارد با نگرانی و واکنش کارگران این شرکت همراه بوده است که در گزارش ویدئویی خبرگزاری تسنیم استان مرکزی این دغدغه و مطالبات کارگری به‌تصویر کشیده شده است.

انتهای پیام/711/+

بروزترین اخبار حوزه معدن را در پایگاه خبری گفتمان مهندسی دنبال کنید.

لطفا نقد، نظر و پیشنهاد خود را درباره خبر « گلایه کارگر‌ان هپکو از مصوبه واردات ماشین‌آلات راه‌سازی/ ضربه‌‌ مهلک به ریشه تولید + فیلم » از طریق فرم زیر اعلام نمایید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *