آزادراه تهران-شمال و منجیل-رودبار؛ یک قدم رو به جلو

پایگاه خبری گفتمان مهندسی به نقل از ایسنا: آزادراه تهران-شمال و منجیل-رودبار؛ یک قدم رو به جلو

شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های توسعه حمل و نقل کشور می‌گوید که بهره‌برداری از فاز نخست قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال و باقیمانده آزادراه منجیل-رودبار بخشی از برنامه‌هایی است که در برنامه تکمیل و بهره‌برداری امسال قرار دارد.

به گزارش ایسنا، به‌تازگی اعلام شد که عملیات عمرانی ساخت مسیر رفت فاز دوم آزادراه تهران – شمال در خردادماه به پایان می‌رسد و کارهای نهایی‌اش از جمله نصب گاردریل و خط‌کشی و مراحل آخر کار اجرایی رو به اتمام است؛  این بخش از آزادراه از دوآب شهرستانک تا پل زنگوله به طول ۲۲ کیلومتر امتداد می‌یابد که کاهش ۵ کیلومتر از طول مسیر موجود کرج- چالوس، کاهش ۲۰ دقیقه‌ای از زمان سفر را به همراه دارد.

همچنین آزادراه منجیل-رودبار باقی‌مانده آزادراه قزوین-رشت است که به‌دلیل شرایط خاص خود با برخورداری از تونل‌ها و پل‌های زیاد، به‌زعم مسئولان یکی از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین آزادراه‌های کشور به شمار می‌رود. همچنین این آزادراه از کنار بافت شهری و بالای رودخانه عبور می‌کند و به همین دلیل کار در این محور بسیار سخت و دشوار است؛ هرچند چندی پیش وعده داده شد که حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۲ این پروژه برای عبور مردم آماده شود.

در آخرین اظهارات نظرات درباره این آزادراه‌ها و برنامه‌های شرکت ارتباطات زیرساخت برای تکمیل و بهره‌برداری از آزادراه‌های کشور،  خیرالله خادمی -معاون وزیر راه و شهرسازی- گفت: برای سال جاری شرکت ساخت برنامه تکمیل و بهره‌برداری از ۲۹۳ کیلومتر آزادراه‌ها را در دستور کار دارد که این میزان طول آزادراهی معادل سه برابر متوسط سالانه ساخت آزادراه‌ها در کشور محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در بیان جزئیات افتتاح‌های آزادراه‌ها و بزرگراه‌های کشور بیان کرد: بهره‌برداری از فاز نخست قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال به‌طول ۲۲ کیلومتر، آزادراه شیراز- اصفهان که طولانی‌ترین آزادراه کشور است به طول ۲۱۲ کیلومتر، باقیمانده آزادراه منجیل-رودبار به عنوان گلوگاه آزادراه قزوین-رشت به طول ۸.۵ کیلومتر که حدود ۷.۵ کیلومتر آن تونل و پل است بخشی از برنامه‌هایی است که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در برنامه تکمیل و بهره‌برداری امسال قرار دارد.

خادمی همچنین تکمیل و بهره‌برداری از بخشی از آزادراه مرند-تبریز و بخشی از آزاد راه مراغه-هشترود را از دیگر برنامه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل عنوان کرد.

به گفته وی، سهم  دولت و عددی که از سوی شرکت ساخت برای تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه‌های بزرگراهی و آزادراهی درخواست شده معادل ۲۵۰۰ میلیاردتومان است که ضرورت دارد تا این سرمایه برای تکمیل پروژه‌ها تخصیص یابد.  

انتهای پیام

بروزترین اخبار حوزه مهندسی عمران و ساختمان را در پایگاه خبری گفتمان مهندسی دنبال کنید.

لطفا نقد، نظر و پیشنهاد خود را درباره خبر « آزادراه تهران-شمال و منجیل-رودبار؛ یک قدم رو به جلو » از طریق فرم زیر اعلام نمایید.

( جمسا – جامعه مهندسان ساختمان ایران)

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *